HTML

Cognitio

Nagy kérdésekkel szeretnék foglalkozni blogomban. Mi az élet értelme? Mi a valóság? Mi az emberiség célja és természete? Kommentjeitekkel segítsétek a megismerőt a kérdések megválaszolásában.

Friss topikok

  • duplikátum: 1. Azt gondolom, hogy különbséget kell tenni a két eset között, amikor általában jelekről beszélün... (2008.07.16. 13:54) Egy az Isten!
  • keksz*: Akkor megegyezhetünk abban, hogy az embernek óriási lehetőség van (alkalmas az alkotásra), de nem ... (2008.05.24. 08:40) Az ember
  • _Cicero_: Kedves keksz*! Köszönöm a kedves szavakat. Ahogy írtam, és te is vallod, ez a másolatok kora. Tal... (2008.05.17. 02:39) O tempora, o mores!
  • pannonymus: Üdv, látom érdekli a demokrácia - engem meg a véleménye az itt írottakról: gondolkodasmenedzsment.... (2008.02.05. 22:07) Az állam, avagy Platóntól Marxig
  • _Cicero_: Kedves keksz*! Érdekes a felvetés.Az értékpluralizmussal egyet értek. Párhuzamosan létező értkéke... (2008.02.01. 19:43) Az értékről

Linkblog

2008.07.05. 03:48 _Cicero_

Egy az Isten!

Régóta nem írtam ide semmit, hát gondoltam most papírra vetem felgyülemlett gondolataim.

Először is a tudomány és a vallás sokat emlegetett viszonyával akarok foglalkozni. Ateisták és teisták, ma sokat idézett, lerágott csontnak minősülő fogalmak. De valójában nagy különbség van köztük? Ég és föld?

Le kell ásnunk az alapokig hogy megértsük a problémát. Tehát az alapoknál kezdve : a világ nem megismerhető. Fogadjuk el, ez van. Ennek pedig az ember végessége az oka. Egy egyszerű példa: Itt van egy könyv az asztalon. Látom a színét, fel tudom mérni a nagyságát, illata van stb. De például nem látom a fény egyes tartományait, amelyek a borítóról verődnek vissza. Nem ismerem a történetét sem, márpedig a dolgok történetiségükben léteznek. Nagyjából és sarkítva eljutottunk Kant magában való és jelenség kategóriájához. A tárgynak léteznie kell, de én nem láthatom magát a tárgyat, csak a jelenséget amit produkál. Ezen értelmezés alapján azt állítom, hogy a világról csak jó ismereteink lehetnek, igazak sosem. Azt már leírtam mi az egyetlen igazság egy korábbi postban. Így tehát sem a vallás, sem a tudomány nem lehet az igazság végső tudója, ugyanis az túlmutat az emberen.

Akkor minek vesződjünk Istennel és az atomokkal? A kérdés elég bonyolult. Egyrészt azt ennek ellenére is le kell szögezni, hogy a jelenségek világának megismerése fontos. Nem azért mert így elérhető lesz a magában való, hanem azért, mert mi a jelenségek világában élünk. Ez jutott, ezt kell megismerni. Ez a feladat vár gazdára.

A kezedetben vala az egyház (értemi itt a keresztény egyházra). Az első problémai közé tartozott, hogy nem egységes, nincs kialakult álláspontja. A korai egyház történetét meghatározták a krisztológiai viták (Krisztus emberi/isteni természete) illetve a Szentháromsággal kapcsolatos kérdések, hogy csak egy párat említsek. Erre a széttagolt egyházra márpedig az államnak nem volt nagy szüksége. Neki egy összefogható, egyetemes és hatékony szervezet kellett, amely társ lehet a hatalomban. Meg is kapta. Ugyanis a katolikus szó jelentése egyetemes. Kialakultak a dogmák, a kánonok, a jog értelmezése illetve megszülettek a regulák és az egyhézi írásbeliség. Az Úr építménye intézményesült. Így maradhatott fent és válhatott meghatározó tényezővé. Rengeteg szerepe közül kiemelném talán a legofontosabbat. Választ adott az embereknek a nagy kérdéseikre! A világot Isten teremtette, Ő mindenható, a végítélet napja közeleg, feltámadhatsz, csak élj rendesen. Kozmoszt teremtett. Rendet rakott a kavargó elmékben. A zsinatok döntöttek az új hittételek felől, mi lehet az egyház része és mit kell máglyára helyezni. Az egyház konzervatív, de képes megújulni lehetőségeihez mérten. A hit világa a stabilitás szimbóluma lett.

És láta az ember, hogy ugyan pár helyen ez itt nem jó. Ugyanis előkerültek maradványok, kísérletezgettek a fizikusok és szépen lassan az egyház rendjét lebontották. Viszont a tudománynak el kellett ismertetni új hitét. Bizony mondom néktek az éter tölti ki a teret. Aki ezt nem fogadta el, az áltudományos, illetve képtelen alapvető igazságokat elfogadni. A tudomány lefektette a maga matematikai úton bizonyított dogmáit. Nyílván nem mondok újjat, ha azt a szót említem, hogy tudományos arisztokrácia. Zárták a soraikat, és teszik ezt ma is. Sokan kérkednek a tudomány hívei közül, hogy az Ők képesek belátni tévedéseiket és ekkor megdől egy tudományos álláspont. Ezt nevezzük paradigmaváltásnak. De mikor dől meg? Legtöbbször akkor, ha kihalnak az álláspont képviselői. Nem jellemző az emberekre, hogy belássák tévedéseiket. Persze kivételek voltak, de nem alkottak szabályt. Aztán az új tudomány diadalmenetében bevonult az egyetemekre. Intézményesült.  Törvényeire alapozva működött, újabb ismeretek felhalmozására törekedett. Szövetkezett az állammal, aki segítette, hatalma biztosítása és növelése érdekében. (fegyverek, technológia) Dogmáit nem szívesen bontja le, de a tudomány képes a fejlődésre!

Akkor most mi a különbség? Mindkét dogma jelenségekről akar ismereteket adni. A tényleges igazsághoz egyik sem áll közelebb. A jelenségekkel kapcsolatban lehetnek különbségek. De ugyan mit számít, hogy ki milyen jól ismeri azt, ami eleve hamis??? Gyakran felrójják egymásnak a bünöket is. Az egyház gonosz az inkvizíció miatt, a tudósok pedig atombombát terveztek. Ugyan melyik a jobb? Ami talán megváltozott, az a határvonalak. Az egyház lemondott a természet megmagyarázásáról, kivonult erről a térfélről. Ezt a tudomány foglalta el. Viszont a teológusok, és a filozófusok szilárdan tartják magukat az etika, esztétika és a humaniórák egy része fölött. Az okosabbak mindkét oldalon belátták, hogy nem követelhetik maguknak a totális hatalmat. Kevés ilyen van sajnos. A XXI. századra a tudomány győzött jópár téren, az egyház visszaszorult. Sokan büszkén verik a mellüket, hogy most jól megmutattuk nekik, nincs több mese és tévhit, mert eljött a nagy és igaz tudomány. De jó is volna...

Ebben a kérdésben én, mint pogány, azt mondom, hogy az egyéni választás dönt. A választás persze nem a szabad akarat révén történik, mert olyan nincs. Döntéskényszer van. Véges számú lehetőség közül választja az ember, ami számára szimpatikusabb valamilyen oknál fogva. Ennyi az egész. Nincs jó választás, egyiknek se lesz igaza. De ebből nem a nihilizmusnak kell következnie, hanem a kompromisszumkeresésnek, az önmagunkkal való megbékélésnek.

 

A következő bejegyzésben folytatom a tudományok, illetve főképp a filozófia szerepének elemzését...

3 komment

Címkék: tudomány vallás világ


A bejegyzés trackback címe:

https://cognitio.blog.hu/api/trackback/id/tr75554168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

duplikátum 2008.07.14. 23:29:41

A legfőbb problémát abban látom, ahogy az igazság fogalmáról gondolkodsz: igazság az, ami a jelenségek mögött van, a megismerő viszont csupán a jelenségekhez férhet hozzá, ezért sohasem tudjuk meg, hogy mi is az igazság. A gondolatmenettel az a legfőbb probléma, hogy a benne szereplő két fogalom (igazság, jelenség) kölcsönösen feltételezi egymást, mindkettő értelmezhetetlen és tartalmatlan a másik nélkül. Ebből fakadóan viszont nagyon nehéz zöld ágra jutni a következő két kérdést illetően:

1. Mi alapján állítom, hogy a jelenségek mögött van valami más?
2. Mi alapján állítom, hogy az, ami a jelenségek mögött van, az igazság?

Az első kérdés tulajdonképpen azt feszegeti, hogy milyen érvekkel lehet fenntartani egy olyan szemléletet, ami a tapasztalatok (jelenségek, látszatok), illetve az igazság (valódiság, eredet) kettősségével operál. A második kérdés pedig arra vonatkozik, hogy amennyiben feltételezzük ezt a kettősséget, mi indokolja, hogy az egyiket valamilyen szempontból (jelen esetben az általa közvetített ismeret értékének szempontjából) előrébb valónak, jobbnak, becsesebbnek, megbízhatóbbnak véljük, mint a másikat. Összevonva a két kérdést: amikor ismereteink értéke, megbízhatósága a tét, akkor mi teszi indokolttá, hogy tapasztalatainkat eleve leértékeljük feltételezve, hogy hátterükben, azok forrásaként egy eredendőbb, egy igazabb szféra van, mely viszont tapasztalataink számára épp ezért elérhetetlen. Az igazságot a jelenségekhez képest határozzuk meg, ám azt, hogy amit jelenségnek nevezünk, az valóban csupán jelenség és nem pedig az igazság, csak az igazság ismeretében lehetne eldönteni. Az eszmefuttatás körben forog.

Az ilyen típusú csapdákba akkor esünk könnyen bele, ha nem vesszük figyelembe, hogy az igazság nem önmagában álló szilárd valami, hanem mindig vonatkozik valamire. Az igazság kérdése mindenekelőtt olyan gondolatokkal (vagy az azokat kifejező állításokkal) kapcsolatban vethető fel, amik tartalmuk szerint két vagy több dolgot valamilyen relációba állítanak egymással. Első megközelítésben az, hogy valami igaz, annyit jelent, hogy a dolgok között a reláció ténylegesen fennáll-e vagy sem.

A Föld gömbölyű.
Az emberek vagy nők, vagy férfiak.
Béla hétfejű sárkányt látott a Gellért-hegyen.
A nátrium atomnak három elektronhéja van.
Felemelem a kezem.

Vannak gondolatok, amikre egyszerűen értelmetlen igazként vagy hamisként tekintenünk:

Bárcsak lenne egy autóm!
Meg kéne már locsolni a virágokat.
Ha nem esik az eső, délután menjünk el sétálni!

A következő két fontos kérdés az, hogy (i) miképpen vélekedem azoknak a dolgoknak a státuszát illetően, amelyek között valamilyen kapcsolatot gondolok (állítok) illetve, hogy (ii) miképpen vélekedem a gondolt (állított) reláció státuszát illetően. Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása lesz döntő arra nézvést, hogy az, amit igaznak gondolok, mire vonatkozik. A filozófusok elméletei az igazság vonatkozásában ezen a ponton ágaznak szét.

_Cicero_ 2008.07.16. 01:45:23

Kedves duplikátum!

Köszönöm építő jellegű hozzászólásodat, egy fontos szemszögből világítottad meg a kérdést. Akkor én is váloszolnék a kérdéseidre.
1. Mi alapján állítom, hogy a jelenségek mögött van valami más?

Ez a klasszikus metafizika legjobb kritikája. Hasonlót mondtak Freudnak is a tudatalattiról. Ha ennyire megfoghatatlan és láthatatlan, akkor ugyan miért kellene azt feltételezni, hogy létezik is. Ennek az álláspontnak az ellenzői a mai napig megoszlanak. Nem akarok igazságot tenni, mert nem tudok. Legyen elég annyi, hogy én a metafizika pártján állok. Vegyünk egy egyszerű példát. Nem látom, nem hallom hogy van levegő, de még megfogni se nagyon lehet. Igazán megszagolni sem, mert amit érzek az valaminek a szaga, ugyanígy értelmetlen megízlelni is. Tehát érzékszerveim által nem felfogható dolog. Akkor nem is létezik? Lennie kell, mert hiányát megérzem. Tehát a jelenség relációban áll a magában valóval. Nem látom, de tudom, hogy van. Ezzel azt akarom mondani, hogy az érzékeim nem tudnak megfelelő információt nyújtani a világról, sőt könnyen be is csaphatók (doppler effektus). Mi a tér? Hol van? És az idő? Ezek megértéséhez az elmémre van szükségem, így idő- és tértudatról érdemes beszélni. Ezek alapján feltételezem, hogy kell lennie egy érzékeken túli világnak. Ennek megismerése csak racionális úton lehetséges, már amennyire.

2. Mi alapján állítom, hogy az, ami a jelenségek mögött van, az igazság?

Először beszéljün az igazságról. Jelen kontextusban úgy tudnám megfogalmazni, hogy igazságnak tekintjük azt az ítélelet, amely egy adott tárgyról bővebb, jobb, pontosabb ismereteket ad. Mivel Én azt állítottam, hogy a tapasztalat limitált ismeretet képes adni a tárgyakról, ezért mondom azt, hogy ezt csak jelenségnek nevezhetjük. Az asztalon lévő könyvnek látom a színét stb. de nem látom hogy került oda, milyen gondolatok vannak a betűkben rögzítve. Hmm, ez egy kicsit abszurd volt :) Ezek alapján viszont egy olyan megállapításra jutottam, hogy nem alacsonyabb rendű a tapasztalat, de a gondolatiság nélkül nagyon sekélyes képet ad. Ez fordítva is igaz. Úgy szoktam metaforikusan megfogalmazni, hogy a világ egy nagy vízcsepp. Ami tapasztalati úton megismerhető, azt szabályszerűen kategorizálják, a hasonlatban egy szabolyás n oldaú sokszöggel ér fel. Az egyszerűség kedvéért legyen egy kis kocka. A kockát a cseppbe csak úgy tudom behelyezni, hogy nem tölti ki teljesen. A gondolati megismerés szintén ugyanilyen. Ha ezt egy nagy kockának képzelem el, akkor a vízcsepp lötyög benne, olyan dolgokról is vannak ismereteim, amik igazából nem is léteznek. Talán úgy lehetne a kettőt egymáshoz mérni, hogy megszámolnánk mennyi információt lehet tapasztalati/gondolati úton egy tárgyról megállapítani. De ennek minden bizonnyal nem sok értelme lenne. A magában való a jelenségtől elválaszthatatlan. Ha úgy tetszik, az igazság a kettő együtt. De nincs olyan alakzat, ami a csepp formáját képes lenne felvenni, mert a szabályok modellalkotást vonnak magukkal.

duplikátum 2008.07.16. 13:54:11

1. Azt gondolom, hogy különbséget kell tenni a két eset között, amikor általában jelekről beszélünk, illetve amikor filozófiai elméletet alkotunk a tapasztalatról, a jelenségekről és a magában való dolgokról. Széles értelemben véve jel szinte bármi lehet, amennyiben jelenlétéből (tapasztalatából) utalást vélek felfedezni valami másra, ami nincs jelen, amit éppen nem tapasztalok. Amikor jelként értelmezek valamit, tulajdonképpen bizonyos típusú következtetéseket vonok le. Az általad említett példák (a levegő, a könyv) szerintem inkább ennek esetei. Így például egy asztalon heverő könyv látványából következtetni lehet arra, hogy valaki odatette, hogy belelapozva valószínűleg nyomtatott írásjeleket látnék, stb. Ám azt, hogy ilyesfajta következtetéseket számolatlanul végzünk nap mint nap, nem lehet érvként felhasználni arra nézvést, hogy amikre ilyenkor következtetünk másféle módon léteznek, és másfajta ismeretet közvetítenek, mint amikből a következtetéseinket levontuk. Ugyanis az ilyen konstellációkban teljesen esetleges, hogy mi mikor minek lesz a jele. Hogy a könyves példánál maradjak: másképp jele egy asztalon heverő könyv annak, hogy valaki odatette, ha nem tudom ki az illető, vagy ha én magam vagyok az. Másféle tartalmú az a következtetés, hogy bizonyára írásjelek vannak benne, ha egy ismeretlen könyvről van szó, vagy egy általam is olvasottról. Valóban, az érzéki tapasztalataink által közvetített ismereteket jelek egyfajta tárházaként is hasznosíthatjuk, de ez véleményem szerint vajmi kevéssé szól hozzá az igazság problémájához.

2. A vízcseppes példából némi kanti íz érződik. A tapasztalati ismeretekkel foglalkozó ész, amely mindig innen marad, illetve a spekulatív (metafizikus) ész, amely mindig túlfut a magában valón. Ám Kant magában valója mégis inkább metafizikus spekulációnak tűnik számomra, olyasféle filozófiai bóvlinak, ami jóval több galibát okoz, mint amennyi magyarázati értékkel bír, Egyfajta fantomnak, aki, miután elméletünkbe bocsátottuk, szabadon garázdálkodik. Továbbá azt is gondolom, eleve szerencsétlen az igazságot a megismerőtől független valamiként elgondolni, amely természetét tekintve épp ezért érintetlen a megismerő érzéki, illetve mentális képességeitől, sőt épp ezek a képességek nehezítik meg, vagy éppen lehetetlenítik el, hogy elérjük, megtaláljuk az igazságot. Az igazság nem oly módon része a világnak, mint egy ismeretlen kontinens, vagy lepkefaj, nem valamifajta passzívum, ami eleve és végérvényesen odakint van. Az igazság emberi konstrukció, azoknak a műveleteknek az eredménye, amiket a birtokunkban lévő információkon elvégzünk. Az igazságot nem megismerjük, hanem létrehozzuk. Ezért azután inkább van köze bizonyos szabályokhoz, tradíciókhoz és autoritásokhoz, mintsem valamifajta külsődleges, tételezett, metafizikai rendhez. Inkább tűnik az előbbiek időben és kultúránként eltérő vonásokat mutató leírásának, mintsem az utóbbi megragadásának egy jelenségvilág korlátai közötti spekuláció kétes eredményeképp.
süti beállítások módosítása