HTML

Cognitio

Nagy kérdésekkel szeretnék foglalkozni blogomban. Mi az élet értelme? Mi a valóság? Mi az emberiség célja és természete? Kommentjeitekkel segítsétek a megismerőt a kérdések megválaszolásában.

Friss topikok

  • duplikátum: 1. Azt gondolom, hogy különbséget kell tenni a két eset között, amikor általában jelekről beszélün... (2008.07.16. 13:54) Egy az Isten!
  • keksz*: Akkor megegyezhetünk abban, hogy az embernek óriási lehetőség van (alkalmas az alkotásra), de nem ... (2008.05.24. 08:40) Az ember
  • _Cicero_: Kedves keksz*! Köszönöm a kedves szavakat. Ahogy írtam, és te is vallod, ez a másolatok kora. Tal... (2008.05.17. 02:39) O tempora, o mores!
  • pannonymus: Üdv, látom érdekli a demokrácia - engem meg a véleménye az itt írottakról: gondolkodasmenedzsment.... (2008.02.05. 22:07) Az állam, avagy Platóntól Marxig
  • _Cicero_: Kedves keksz*! Érdekes a felvetés.Az értékpluralizmussal egyet értek. Párhuzamosan létező értkéke... (2008.02.01. 19:43) Az értékről

Linkblog

2008.01.26. 22:22 _Cicero_

Az állam, avagy Platóntól Marxig

Miután átvettük a társadalmat alkotót,vagyis az embert, nézzük meg mit is hozott létre?

Minden állam egy erőszakszervezet, amelyet az emberek maguk ellen hoznak létre, és átruházzák rá a legitim erőszakgyakorlás hatalmát.A tankönyvi meghatározás után vizsgáljuk meg, historista beütéssel, történetiségében az államot.

Kezdetben az emberek hordákban éltek. A horda egy 50 és maximum 200 fős (szuperhorda) emberi társulás, ami együtt vadászik, éli mindennapjait. Nem települt le, nagy terület kell ahhoz hogy magát eltartsa, mivel nem raktároz semmit, ami nem kell neki otthagyja és eldobja. Ehhez képest jelent meg hosszas fejlődés során az első faluközösség, a fix lakóhely és az élelemtermelés. Innen kezdődik az ember beavatkozása a természetbe, kiválasztja melyik növényt termeli, melyik állatot tartja. A közösség számának növekedése és a települések számának növekedése bonyolítja az együttélés sémáját. Kiemelkednek egyes települések valamely előnyös tulajdonságuknál fogva, létrejön a város. A város lakossága már jelentősen nagyobb, ellátását saját földjei, és a hozzá tartozó falvak biztosítják. Kialakul egy vezetői réteg, amely önmaga nem termel. A várossal jön létre a civilizáció, ami azóta is meghatározza az emberiség fejlődését. A korai államok despotikus uralmú és redisztributív rendszerűek lehettek. A klasszikus ókorban jelenik meg az arisztokrácia uralma, illetve Arisztotelész által ennek eltorzultnak tartott formája, az oligarchia. Az ő uralmuk egy kis csoport uralma, (arisztoi = legjobb) ők a közösség legkiválóbb tagjai, nekik van a legtöbb földjük. Az elit kérdése is megjelenik, amivel még a mai társadalmak se tudnak mit kezdeni. Uralmukat megdöntheti egy zsarnok , illetve a nép. Utóbbi esetében beszélhetünk demokráciáról, de ez könnyen a csőcselék uralmába fulladhat , ha nincs cenzus. Ez legalábbis az ókorra jellemző felfogás. Tekintettel arra, hogy ez az államberendezkedés jellemző most országunkra, szeretnék egy kis kitérőt tenni, és értékelni a demokráciát.

A demokrácia, ahogy azt tanítják, a nép uralma. Az emberek választják vezetőiket, akik (ideális esetben) mindent megtesznek a közösség jólete érdekében. Persze a gyakorlat ennek pontosan ellentettjét bizonyítja! A demokráciában mindenkinek egy szavazata van, jogilag mindenki egyenlő, és a legtöbb modern államban a hatalmi ágak fel vannak osztva különböző szerveztek hatáskörébe. Véleményem szerint ezek a demokrácia fő jellemzői. De ha valamit állítok, hát kritikval is illessem, amiből bőven kijut. Először is, az emberek nem egyenlőek! Ez abból fakad , hogy jelenlegi ismreteink alapján nincs olyan szempont, mely szerint az ember értékét objektíven le lehetne mérni. A történelem során az érték volt már  vagyon, származás, esetleg a vallási életben betöltött szerep.Ez jellemzi a középkor és a kora újkor államait általában. A király hatalmát az egyház szentesíti. A változás csak a kora-újkorban jelenik meg, ami az antikvitásra nyúlik vissza. Egy dolog még sosem volt: a tudás,mint érték. Nem tudok olyan államról, ahol a legokosabbak lettek volna a vezetők! Annak a kérdésnek az eldöntésére,hogy ki a legokosabb viszonylag jó módszereink vannak. Platón,Campanella és társaik utópiáiban gyakran szerepel a filozófusok vezette állam gondolata. Valóban ésszerűen hangzik, hogy az vezesse az államot, aki a legjobban ért hozzá. De valószínűleg ez is egy oligarchia, egy értelmiségi elit létrehozsát eredményezné, amely viszonya az alávetettekhez kétes lehet. Tehát csak egy olyan államban lenne ez lehetséges, amelyben mindenki filozófus, de ez megmarad az ideák világában. Az egyenlőség kérdésére visszatérve, ha nem egyenlőek az emberek, akkor egyenlőve kell tenni őket, ami az állam feladata. Itt két változóval találkozunk: az egyik a szabadság, a másik az egyenlőség. Ha egyenlőve tesszük a társadalmat szabadságában (az az jogaiban) akkor azonnal vagyoni különbségek jelennek meg a legszembetűnőbben, ami az eltérő emberi adottságok és tehetségek eredménye. Ekkor szociális problémák jelentkeznek, illetve társadalmi feszültségek. Ennek a torz és szélsőséges megvalósulása a mai Magyarország. Ha viszont vagyonukban tesszük őket egyenlővé (elméleti kommunizmus) akkor azonnal szabadságukat kezdik el hiányolni. Ebből azt is levonhatjuk, hogy az emberek lehetetlen lények és nem képesek közösségben élni: "Vissza a természetbe!" Véleményem szerint ennek a két tényezőnek alakulása határozza meg az államformát. A demokrácia tehát nem az ideális államforma, hanem az ismert legjobb, mivel a legtöbben így érvényesíthetik érdekeiket. De ez még messzeáll a "jó" fogalmától. Miért legyen ugyanannyi joga egy adócsalónak és egy tisztességes vállalkozónak? Egyenlő-e egy tolvaj a bíróval? A képviselők saját érdekeiket képviselik elsősorban, mint minden uralkodó. A csőcselék és a demagógok határozzák meg legtöbbször a politikai életet. A mai demokráciákban kihalófélben van az ösztönzés, egyenlőve tesz egy alacsony szinten, és nem a fejlődésre ösztönöz. Nem a kiugró tehetségeket díjazzák, hanem arra törekszenek, hogy mindenkit egy alacsony átlagba integráljanak. Így válik a dicső, tudatos küzdő nép, mely kiharcolta saját szabadságát (csak hogy költői legyen) megvesztegethető buta tömeggé. A demokráciában pedig a számbeli fölény, az emberek mennyisége nem minősége számít. Valamiért ez a folyamat minden demokráciába lejátszódott eddig. Én erre a választ abban találom, hogy a második, vagy harmadik generáció aki már a demokráciában született nem tudja mi a szabadság, mi annak az értéke. Akik megteremtették tudják mit jelent a hiánya, így értik meg igazán az értékét. Általánosan jellemző az emberekre,hogy valamit csak akkor tartanak értéknek ha nem rendelkeznek vele. A második nemzedék számára már természetes, magától értetődő a szabadság megléte. Úgy vélem nincs minden veszve, az empirikus tapasztalás helyett racionális megértéssel is fel lehet fogni valaminek, jelen példánkban a szabadság értékét. Ezt tartották az ókori filozófusok is, az erény nevelhető, jó polgárokat teremthetünk jó neveléssel. Lehet idejét múlt állításnak tűnik, de számomra akkor is vonzó.

A nagy történelmi kísérlet, a kommunizmus, pedig kudarcot vallot. De miért is? Első okból talán azért , mert nem úgy tették ahogy azt Marx megírta, nem a legfejlettebb államokban jött létre. Nem egy magas szinten tett egyenlővé, hanem a szegénységben. A másik nagy probléma, hogy a cél sem volt világos, Marx nem fejtette ki sosem ,hogy hogyan jön létre maga a kommunizmus. Illetve, még a kommunizusban is lettek volna vezetők, egy kiváltságos réteg, ami az egyenlőség elvének mond ellent. A gyakorlatban persze sok mérsékeltebb csoport alakult, a szociáldemokraták, akik sokat tettek a munkásság és más társadalmi rétegek helyzetének javulásáért. Sokan viselték ezt a jelzőt azok közül akik csak demagógok voltak, és valódi célokat nem valósítottak meg. A nagy kísérlet is az emberi természet áldozata lett, a gyarlóság, a hatalomvágy, és a hiúság okozta vesztét.

Talán minden államforma hibáit az emberi természet okozza, amely képtelen békés társadalmat fenntartani. A mai világ lassú hanyatlását egyenlőre nem tudjuk megakadályozni, nem tudunk olyan államformáról,mely stabilabb lenne. De ha még meg is lenne, akkor is beleütközne a tömeg félelmébe, aki retteg az ieólágiáktól, a nagy ötletektől. Ez pedig a XX. század hibáinak következménye.

Program vége

DaTa

5 komment

Címkék: magyarország demokrácia állam marx pesszimizmus platón


A bejegyzés trackback címe:

https://cognitio.blog.hu/api/trackback/id/tr36313016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

keksz* · http://negativ.blog.hu 2008.01.31. 13:59:23

:-) Érdekes a definíció, még nem találkoztam ilyen erős megfogalmazással. És melyik tankönyvben van ez így?

A historista megközelítés elég helytálló, nekem tetszik. Ha nem gond, én azonban rendszerszemléleti megközelítésből elemezném a kérdést:

Lehet, hogy naiv vagyok, de szerintem nem biztos, hogy erőszakgyakorlási jogot ruházok át. Csupán arról van szó, hogy egy közösség akkor tud jól működni, fejlődni és funkcionálni, ha viszonylag egységes (mert így nem ölik ki egymást a párhuzamos kezdeményezések). Márpedig ha mindenki a saját szabályai szerint játszana, akkor abból nem egység, hanem káosz lenne. És ez érvényes a helyi önkormányzatoktól kezdve az államig, bár mikroközösségeknél (család, baráti kör) még működik a "mindenki beleszól"-elv.

Tehát én jól járok, ha átruházom a jogaim egy részét az államra (feltéve, ha azt az én elképzeléseimtől nem eltérően használják fel). Például nem nekem kell az utcánkban utat építeni, hanem az adómból megteszik. Ennél a példánál maradva nem nagyon tudom elképzelni, hogy állam nélkül jó infrastruktúra alakulna ki (pl. hogy a szomszédos falusiakkal összefogva megépítenénk a kistérségi kórházunkat).
Azaz ha szervezett közösségben élünk (állam), akkor biztosítva van a fejlődés lehetősége. Meg vannak az alapok. A szervezettségnek köszönhetően én is specializálódni tudok, és a magam területét alaposabban művelni (ezzel is a közösség egészét segítve). Ez nem lenne meg, ha nem lenne állam, mert akkor reggeltől estig a harcoskodással, kereskedelemmel, termeléssel kellene foglalkoznom, ami csak azt eredményezné, hogy mindenhez csak felületesen értek...

_Cicero_ 2008.02.01. 19:26:44

Kedves keksz*!

Köszönöm az értékes hozzászólásod. Fontos elemet tettél hozzá a cikkhez. Nekem erről Locke társadalmi szerződése jutott az eszembe. A definícióm nem szerepel tankönyvbe, csak a hangvétel miatt írtam. Az erőszakgyakorlás csak egy dolog. De lényegében szerintem arról szól a történet, hogy lemondok önkéntesen bizonyos dolgokról a közösség javára, de a közösség erőforrásaiból én is részesülök. Abban teljesen igazad van, hogy káosz lenne az önbíráskodásból. Viszont ezzel a rendszerrel az a probléma szerintem, hogy nem lehet jól szabályozni ki hogyan részesül/ad bele a közösségi forrásokba.Ez alapvető konfliktusforrás. Egyfajta utópia építésén gondolkodom. Eszembe jutott az anarchista nézet is, mely szerint csak hivatali feladatokat látna el az állam. Akkor viszont a törvényeknek "normatív"-nak kéne lenniük. De univerzális norma meg nincs. Szóval a közösség nem minden tagja fogadná el. Igazából nehezen tudom elképzelni egy harmonikus társadalom képét. Régen úgy gondoltam, hogy ha általános a jólét és a világ termelése automatizált akkor minden megoldódna. De arra jutottam, hogy ez nem magasba röpítené az emberiséget, hanem dekadensé tenné. Ha nem lenne szükség munkára, akkor nem az önművelés felé, hanem a hedonizmushoz fordulnánk. Ezen talán csak egy nagy felismerés, egy megvilágosodás segítene, ami felébresztené a kíváncsiságot. De hogy ez mi lenne...??

keksz* · http://negativ.blog.hu 2008.02.03. 11:22:04

Államra tehát mindenképpen szükségünk van (ld. előző hozzászólásomat), a kérdés már csak e bonyolult rendszer irányításának módszere. Tehát az állam építőköveit, jelenségeit, törvényszerűségeit (pl. emberekből és intézményekből áll, vannak bevételei és kiadásai, a ráruházott jogokat felhasználja stb.) nem tudom befolyásolni. Csalk azt, hogyan végezze a feladatait, és hogy ezeket az elemeket hogyan variáljuk. Párhuzammal élve: az állam a gép (ami működik, csavarokból és lemezekből áll, a beleöntött anyagot átalakítja stb.), s az a kérdés, hogy ezt a gépet hogyan szabályozom (milyen anyagot öntök bele, kiknek akarok vele terméket létrehozni stb..).

Az irányítás módszerére a történelem és helyi kísérletek sok példát szolgáltak már (pl. despotizmus, kommunizmus, feudalizmus, demokrácia, abszolutizmus stb. - ezek benne vannak a cikkben). És utópiák is szép számmal születnek. De valahogy nem találtuk meg a tökéletes módszert és nem is fogjuk. Ennek pedig az az oka, hogy nincsen egységes jó (ami nekem kedvező, az a vezető rétegnek hátrányos). Ami pedig nem is baj...

Rossz is lenne tökéletes államban élni. Hiszen a vágyak beteljesülése sosem akkora öröm, mint az út odáig. S akkor mindenki természetesnek venné, nem is tudná értékelni. Sőt azon nyomban lerombolná (ld. előző komment végén a hedonista reakció a jólétre), nem tudna vele mit kezdeni...

_Cicero_ 2008.02.04. 03:32:50

Azt hiszem az állam értékelése kapcsán egy alapvető dilemma kerül felszínre. Sajnos nem tudom nagyon filozofikusan kifejezni, de akkor írom ,ahogy tudom. A kérdés az: Mi jobb: Egy bizonyos fejlettségi szinten biztonságban és nyugalomban élni, vagy jó és rossz közt örök küzdelmet folytatni,egyszer fent egyszer lent? Talán ez vonatkozik az államra is.
Sugallatodra én is kezdek inkább affelé hajlani, hogy az utópia mégha elérhető is, csak azt eredményezné ,hogy a világ lassan elsorvadna. Talán viszont mégis van egy összekető elem, minden ember boldog akar lenni! Viszont ennek elérésére ahányan vagyunk annyi választ tudunk adni.
De a kérdés továbbra is az:hogyan tovább?
A jelenlegi államformák nem stabilak, én legalábbis érzem a pusztulás szelét a világ felett.Lehet csak én vagyok pesszimista,de sajnos nem sok reményt látok az emberiség jövőjét illeten.

(az elkövetkező cikkekben foglalkozok majd a boldogság és az ember fejlődésének lehetőségeivel)

pannonymus · http://gondolkodasmenedzsment.blog.hu/ 2008.02.05. 22:07:49

Üdv, látom érdekli a demokrácia - engem meg a véleménye az itt írottakról: gondolkodasmenedzsment.blog.hu/
süti beállítások módosítása